Úřad městyse Škvorec
Masarykovo náměstí 122
250 83 Škvorec
IČO: 00240869
Může se vám zdát, a máte naprostou pravdu, že z pohledu četnosti svateb býval Škvorec vždy klidnou obcí a o jejich konáních věděli zpravidla jen jejich účastníci. Zlom nastal až s rozvojem svatebního podnikání, ve kterém má Škvorec dost unikátní pozici. A protože pod naší matriku spadají i obce Sibřina a Květnice, pro ilustraci přikládáme tabulku s počtem svateb na jednotlivých místech v rekordním roce 2019.
Svatby v roce 2019 | |
---|---|
Zámek | 28 |
Statek u Prahy | 27 |
Škvorecký dvůr | 25 |
Úřad městyse | 15 |
Kostel sv. Anny | 1 |
Jiné místo | 1 |
Sibřina | 9 |
Květnice | 5 |
Záplava svateb nepředstavuje jen hlučné víkendy v širokém okolí výše uvedených lokací, ale minimálně od dubna do října i permanentní pracovní soboty pro matrikářku, starostku a některé zastupitele v roli oddávajících. Svatební termíny se plánují a úřadem potvrzují i rok dopředu, a tak stávající starostka své první novomanžele oddávala hned druhý den od nástupu do funkce a za své funkční období oddala přes 300 párů.
Je jasné, že takový provoz trápí nejen občany v okolí svatebních lokalit. Od prvních okamžiků v úřadě jsme tak zjišťovali jaké jsou naše možnosti dát tomuto podnikání nějaký řád a ovlivnit hluk, který je při takové frekvenci víkendových akcí problematický. Vešli jsme proto v jednání s majiteli nebo správci všech tří objektů.
Městys (jako místní samospráva) může postupovat jen v rámci pravomocí, které má svěřené zákonem. Jaké kroky tedy může provést ze své vůle:
S ohledem na kapacitní možnosti naší matriky a velikosti naší obce jsme omezili roční počet svatebních termínů úřadu na 90 až 100. Mezi podnikateli to vyvolalo obrovské pozdvižení a hlasitý nesouhlas. Bohužel, jak je české povaze blízké, podnikatelé si okamžitě našli náhradu ve formě církevních obřadů a tento pokus o regulaci a tím i omezení hluku vyšel naprázdno. I tak ale naše matrika musí zpracovat veškeré dokumenty potřebné k uzavření sňatku. Zvláště u cizinců se jedná komplikovaný proces a mnohahodinové jednání s úřady jiných zemí. Poplatek za církevní sňatek nekončí v rozpočtu obce.
Pokusili jsme se razantně zvýšit místní poplatek za konání svatebních obřadů pro svatebčany bez trvalého bydliště v městysu. Toto usnesení zastupitelstva 3-7/2020 nám ale zrušilo Ministerstvo vnitra.
Instalovali jsme měřiče hluku ke všem místům a jejich výstupy sledujeme. K překročení zákonných limitů dochází velice zřídka a jen krátkodobě.
Kontaktovali jsme Krajskou hygienickou stanici a žádali jejich posouzení hlučnosti a legálnosti podnikání. Neshledali žádné nedostatky. Hluková zátěž nepřekračuje povolené limity.
Schválili jsme obecně závaznou vyhlášku o nočním klidu (aktuální znění ZDE), jejíž dodržování vymáháme prostřednictvím státní nebo městské policie.
Na základě oznámení občanů řešíme obratem jednotlivé případy vždy s majitelem nebo pořadatelem svatby.
Úřad ale neřeší jen hluk. Zvýšenou zátěž pro obyvatele představuje nejen parkování svatebčanů (kde ke konečné dohodě zatím nedošlo) ale také likvidace odpadků kolem kontejnerů na tříděný odpad, kterou vyřešila změna odpadového hospodářství a adresný sběr tříděného odpadu.
Zbytek je už jen na dohodě, která je závislá na vůli nastavená pravidla dodržovat. Proto se vedení městyse snaží s jednotlivými podnikateli hledat společná řešení, kterými bychom došli ke kýženému cíli, omezení hluku. Jejich přístup je rozdílný. Všichni ale bez rozdílu považují a vždy považovali právo podnikat ve svém objektu za nedotknutelné.
Podařilo se nám dohodnout na zrušení extrémně hlučných ohňostrojů bez nutnosti omezovat tyto činnosti vyhláškou.
Dalším krokem byla dohoda na výrazném omezení používání mikrofonů při samotných obřadech a následné odpolední a večerní zábavě spolu s instalací protihlukových stěn. Bohužel jsme byli úspěšní jen v jednom z objektů. Ostatní majitelé namítali, že taková opatření jsou finančně velmi náročná. Dobrou zprávou z posledních jednání je příslib, že se taková protihluková stěna postaví i na zámku a to již v této sezóně. Třetí podnikatel přistoupil k regulaci hluku ve venkovních prostorách domluvou s organizátory svateb, kteří mají limit na hlučnost venkovní produkce a poslední rok i velice zodpovědného člověka, který na dodržování dohlíží.
Od roku 2020 jeden z podnikatelů nabízí svatby pouze těm snoubencům, kteří s omezením hluku nejen v nočních hodinách, ale i přes den, souhlasí. Druhý z podnikatelů zahrnul takový požadavek do smluv od roku 2021. Rezervace se dělají rok a více předem, bylo těžké vyžadovat změny smluv již uzavřených. Nicméně na na takových omezeních ve smlouvách trváme stále i u posledního podnikatele, který tyto požadavky na své zákazníky zatím nemá.
Podmínkou kolaudace staveb k uvedené podnikatelské činnosti jsou souhlasy obce a sousedů objektu. Všechny byly zkolaudovány před rokem 2018, souhlas za obec dávalo předchozí vedení, které nejspíš vůbec nezvážilo možný dopad na každodenní život v obci. Také bezprostřední sousedé, kteří jsou hlukem nejvíce obtěžováni, museli s kolaudací souhlasit.
Městys může ze zákona regulovat hluk pouze na základě dvou vyhlášek. Tu o nočním klidu jsme již schválili a po 22:00 musí být ve všech problematických objektech klid. Pokud tomu tak není, může se kdokoliv z občanů tohoto klidu domoci prostřednictvím telefonátu státní (974 881 800, 158) nebo městské policii (603 560 008).
Také bychom mohli novelizovat vyhlášku č. 3/2020 (ZDE) k zabezpečení místních záležitostí veřejného pořádku, kterou jsme schválili kvůli zamezení pořádání akcí typu technopárty. Jejím cílem a účelem regulace musí ale být ochrana veřejného pořádku, nikoliv ochrana před nadlimitním hlukem. Pro tuto oblast nemá obec zákonné zmocnění a navíc je již regulována prostřednictvím zákona (č. 258/2000 Sb.) a nařízení vlády (č. 272/2011 Sb.). Schválení této vyhlášky často posuzuje Ústavní soud (na návrh Ministerstva vnitra, které je naším dozorovým orgánem). Její dodržování lze opět vymáhat prostřednictvím státní nebo městské police.
A zde se skrývá onen pověstný kámen úrazu. I kdybychom měli vyhlášky obě, za případný přestupek hrozí svatebčanům pouze bloková pokuta. Z našich tříletých zkušeností víme, že na omezení hluku mají tyto postihy nulový vliv, protože v celkových v nákladech na svatbu představují zanedbatelnou položku. Tudy dlouhodobá cesta k nápravě určitě nevede.
Problematika nemá jednoduché řešení a v jeho hledání neustáváme. Po třech letech hledání právně schůdné cesty víme, že naším cílem je především dohoda s jednotlivými podnikateli. Ta se nám postupně daří, ačkoliv zatím ne ve všech případech. Bez jejich vůle dodržovat pravidla nám žádné vyhlášky nepomohou. Obejít se dá cokoliv a není to tak složité.
V případě překročení hlukových limitů (ke kterým však téměř nedochází) mají v této problematice trochu větší pravomoci stavební úřady a krajské hygienické stanice (ZDE). Řešení otázek souvisejících s pořádáním hudebních produkcí ve vazbě na užívání staveb je ale velmi složité, vyžaduje spolupráci mezi orgány státní správy, a v místních reáliích bohužel naráží na ochotu příslušných správních úřadů tyto prohřešky řešit.
Chci si přečíst zprávy starostky